Het spruitje….

Zoals ik al eerder vertelde, hou ik van gezond eten, lekker bewegen. Groente komt nagenoeg dagelijks op mijn bord en ook het verantwoorde portie fruit weet ik elke dag wel te halen.  Bijna alles vind ik wel lekker, zelfs broccoli (mits niet te lang gekookt) eet ik graag een paar maal per maand. Het voordeel van volwassen zijn en “op jezelf wonen”, is dat je natuurlijk zelf kunt bepalen wat er op je bord komt. Groente die je niet lekker vindt, zul je dus ook niet gaan klaarmaken.

Sinds kort heb ik een groenteabonnement. Dat is een tas met groente (biologische) die ik elke week ophaal bij een natuurvoedingswinkel. Het is elke keer weer spannend wat daar in zit. Ook zit er wel van die “vergeten” groente als bv aardpeer in. Wat mij echter niet kan bekoren zijn de spruitjes die heel regelmatig opduiken op de bodem van die tas. Als ik ze zie liggen in hun papieren zakje, lijken het schattige kleine kooltjes. Ik pak er één uit en verbaas mij altijd hoe volmaakt ze gemaakt zijn. Voor mij ligt hun venijn dan ook in de smaak. Ik heb ze gekookt gegeten: brrrrrrr. Geen succes. De eerste hap was nog wel aardig, maar na enig kauwen en op naar de volgende spruit zag ik het wel voor gezien. De volgende keer maakte ik er een salade van. Heel fijn geraspt op een bord met een dressing van wat olie, azijn en mosterd. Ik moet zeggen dat het er wel heel smakelijk uit zag. Toen proeven. Weer niks aan.

De enige keer dat ik de spruitjes een soort van lekker vond was in een restaurant met een Michelin ster. Daar kwam ik aan tafel, na een uitnodiging van een verzekeringsmaatschappij, zo’n zakendiner. Na een exquis voorgerecht bestaande uit kleine hapjes, vergezeld van een mooi glas wijn, kwam het hoofdgerecht. Kleine stukjes vlees (vraag mij niet welke, dat weet ik niet meer), met daarbij ja: spruitjes. Nu was de hoeveelheid aangepast aan de rest van het menu: 3 spruitjes waren kunstzinnig op mijn bord gepresenteerd. Ik had zo iets van, dat kan ik wel hebben. Niet zoals bij Van der Valk, gelijk een bak vol, nee slechts 3 stuks. Ik sneed met veel precisie een spruitje in tweeën, stak het in mijn mond en probeerde het zo snel mogelijk weg te krijgen. Nu moet ik eerlijk zeggen: het spruitje smaakte niet naar spruitje. Er zat een soort sojasausje over heen dat de smaak behoorlijk verbeterde. Helaas was het recept van de sterrenkok geheim, dus thuis nadoen was onmogelijk. Ik heb dan ook verder nooit meer pogingen ondernomen om iets culinairs met spruitjes te gaan doen. Tot nu: ik moet er aan geloven…. Als iemand nog een super lekker recept heeft: ik hou mij aanbevolen.

 

Eet smakelijk!online begeleiding bij afvallen,

Aardappelen?

afvallen, overgewicht, Culenborg, dieet, voedingsadvies

 

 

 

Pak in de supermarkt eens twee zakken aardappelen van 5 kg. Loop er even mee rond… Weeg je 10 kg te zwaar, dan weet je een beetje wat je lichaam aan extra gewicht moet meesjouwen. Je knieën moeten deze “last” dragen, je rug moet het maar recht zien te houden. Leg die twee zakken nu weer terug op hun plek in de supermarkt. Bedenk eens als je die 10 kg van je lichaamsgewicht voorgoed kwijt zou raken: je zult je fitter voelen, meer energie hebben! Je kunt meer ondernemen met je kinderen of kleinkinderen…. Maak vandaag nog een afspraak met Weight & Wellness. Samen kunnen we je doel bereiken!

Ouderen en overgewicht

Onlangs was het in het nieuws: steeds meer ouderen kampen met overgewicht: ongeveer de helft van de 55-plussers is te zwaar. Overgewicht gaat vaak gepaard met diverse gezondheidsklachten als een te hoge bloeddruk, gewrichtsproblemen, hart- en vaatziekten.

Voedingspatroon

De oorzaak van overgewicht is vaak de combinatie van een ongezonder eetpatroon en combinatie met te weinig bewegen. De maaltijden worden eenvoudiger, bijvoorbeeld meerdere keren kant-en-klaar maaltijden, zelfs maaltijden overslaan, omdat er geen zin is om uitgebreid te koken.

Voedingsstoffen

Het komt veel voor, dat de gebruikte maaltijden niet voldoende voedingsstoffen bevatten. Deze maaltijden noem ik vulling in plaats van voeding. Zelfs ondervoeding (tekort aan voedingsstoffen) is dan mogelijk!

Bewegen

Gebruikt u uw spieren niet of niet voldoende, dan zullen ze verslappen. Spierweefsel gebruikt meer calorieën in rust (basale metabolisme) dan vetweefsel. Door op de juiste manier te bewegen, eventueel onder begeleiding  van een fysiotherapeut, bouwt u weer spierweefsel aan, waardoor ook de basale (vet-)verbranding omhoog gaat. Ook vaker wandelen en fietsen zorgt al voor een versterking van het spierweefsel.

Kunt u afvallen als u al wat ouder bent?

Vaak denken mensen dat het steeds moeilijker wordt om gewicht te verliezen als je al wat meer op leeftijd bent. Het tegendeel is waar! Bij Weight & Wellness zijn al diverse mensen met een leeftijd boven de vijfenvijftig succesvol afgevallen.

Persoonlijke begeleiding

Bij Weight & Wellness gaan we uw leefstijl onder de loep nemen, krijgt u een uitgekiend voedingsadvies op maat gemaakt, rekening houdend met uw persoonlijke omstandigheden. Ook kunt u recepten krijgen voor gemakkelijk te bereiden gerechten en vooral ook smakelijke!

Resultaat

Gezond afvallen en u wordt een fittere, slankere versie van uzelf!

Afspraak

Maak vandaag nog een afspraak: kies nu voor een gezonde leefstijl voor een vitaal leven straks!50plus en afvallen- 2 opwww.weightandwellness.nl of dat mogelijk is....

 

Speculaasjes met chocolademelk

Speculaasje met chocolademelk

Er zijn weinig voedingsmiddelen waarmee ik mij helemaal te buiten ga. Ik eet verantwoord (over het algemeen) en beweeg voldoende. Er is echter een valkuil, waar ik gemakkelijk intuimel als ik alleen thuis ben én ik de beschikking heb over dat juiste voedingsmiddel: speculaasjes.weightandwellness.nl

Als ik daar trek in heb én ik heb het in huis dan ga ik aan de slag: eerst de chocolademelk maken: natuurlijk niet zomaar uit een pak, maar gemaakt van cacao, suiker en warme melk. Eerst de cacao met suiker in een mok, dan een klein beetje warme melk erbij, zodat het een papje wordt en daarna de rest van de warme melk erbij schenken. Liefst een dot slagroom er op, voor de finishing touch.

Dan de speculaasjes: natuurlijk die kleine met amandelschaafsel er op. Ik neem er 6 uit het pak en ruik de geur al van de koekjes. Nu de  chocolademelk én de speculaasjes meenemen naar de bank waar ik mij ga installeren: dekentje om mij heen om van buiten warm te worden, benen op de bank en de mok met dampende chocolademelk in mijn linkerhand. Met mijn rechterhand neem ik het eerste speculaasje, mmmmmm lekker dopen in de bovenste laag slagroom en langzaamaan laten zakken in de chocolademelk. Dan het er weer uithalen en voorzichtig zijn dat de chocolademelk niet druipt op mijn kleding. De eerste hap is altijd het lekkerste, maar één voor één doop ik de speculaasjes in mijn chocolademelk totdat de zes koekjes op zijn. Uit voorzorg heb ik het pak van te voren al weer opgeborgen in de kast. Anders zou ik doorgaan tot het pak leeg is….

 

De vicieuze cirkel


Als extra motivatie gebruik ik wel eens onderstaande tekst. Wellicht helpt deze ook voor jou om oude patronen te doorbreken, voor een gezondere leefstijl te gaan:

De vicieuze cirkel

Als ik blijf kijken

zoals ik altijd heb gekeken,

Blijf ik denken

zoals ik altijd heb gedacht.

Als ik blijf denken

zoals ik altijd heb gedacht,

Blijf ik geloven

zoals ik altijd heb geloofd.

Als ik blijf geloven

zoals ik altijd heb geloofd,

Blijf ik doen

Zoals ik altijd heb gedaan.

Als ik blijf doen

zoals ik altijd heb gedaan,

Blijft mij overkomen

wat mij altijd overkomt.