Over gewicht en hoge bloeddruk

Soms meet ik bij mijzelf wel eens mijn bloeddruk op. In de praktijk heb ik zo’n automatisch meetapparaat. Eerst bevestig ik de band om mijn bovenarm en druk daarna op de knop om het meten te starten. Geloof mij, dat is geen pretje. De band blaast zichzelf op, zodat het strak om mijn bovenarm zit. Soms zit er nog vel tussen, aiii. Het meten van de bloeddruk is bij mijn praktijk een standaard onderdeel van het intake gesprek. Het gebeurt wel eens, dat bij de intake de bloeddruk bij een cliënt zo hoog is, dat ik hem of haar doorverwijs naar de huisarts.

Is een hoge bloeddruk gevaarlijk?Hoge bloeddruk-

Als je een hoge bloeddruk hebt, wil dat niet zeggen dat je gelijk ook allerlei klachten ervaart. Toch is het wel gevaarlijk als je een hoge bloeddruk hebt: de bloedvaten staan dan te lang onder hoge druk en kunnen hierdoor schade oplopen.
Ook kun je problemen met je hart en nieren krijgen. De kans op een beroerte is dan ook verhoogd.

Wat kun je zelf doen?

Mensen met overgewicht hebben vaak een hoge bloeddruk. Afvallen kan dan al veel verschil maken. Ook een gezonde leefstijl, zoals gezond eten, meer bewegen, kan er voor zorgen dat de bloeddruk naar een aanvaardbaar niveau daalt.

Hulp nodig?

Afvallen, voor een gezondere leefstijl gaan, dat kan best lastig zijn in je eentje. Ik kan je begeleiden met goede voedingsadviezen, beweegtips, helpen bij het afvallen, naar een gezond gewicht.

Neem nu contact op! Als je vandaag begint, heb je een dag eerder resultaat, dan wanneer je wacht tot morgen!

7 tips om je doel écht te halen

 

1. Visualiseer. Probeer je voor te stellen dat je je doel al gehaald hebt. Wilt je een slankere versie van jezelf: stel je dan voor hoe dat voelt en hoe je er dan uit zal zien. Beleef het!
2. Verdeel je doel in bereikbare kleinere doelen (stappen). Door iedere keer zo’n kleiner doel te halen, krijg je ook meer vertrouwen in het eindresultaat.
3. Verzin voor elke stap een beloning voor jezelf. Pas als je deze stap volbracht hebt mag je jezelf de beloning geven.
4. Vind je het écht heel moeilijk om je een bepaald voedingsmiddel totaal te ontzeggen, las dan een wekelijks verwenmoment in, waarin je jezelf toestaat dit 1x te nemen.
5. Deel je doel met iemand anders die dicht bij je staat. Hierdoor ga je beter je best doen en geef je minder snel op.
6. Stress kan het halen van doelen ondermijnen.  Probeer stress te vermijden. Is dat moeilijk, las dan meer ontspannende momenten in. Plan deze dan ook echt in.
7. Plak overal kleine gele post-it blaadjes op met motiverende quotes.

overgewicht, afvallen, culemborg