Eten: wat, wanneer en met wie

Er zijn heel veel voedingsrichtlijnen die je vooral vertellen wát je moet eten om af te vallen of om gezond te worden en te blijven. Er is een recent onderzoek gepubliceerd dat het ook van belang is wanneer je wát eet. Er is een gezegde: “Ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar”. Volgens dat onderzoek is deze manier van eten, het beste voor je lichaam: wánneer je eet, blijkt nog meer invloed te hebben dan wát je eet. Onze westerse leefstijl heeft er voor gezorgd dat we vaak het ontbijt overslaan en de lunch en avondmaaltijd op een steeds later tijdstip gebruiken. Deze onregelmatige maaltijden kunnen leiden tot overgewicht, een hoger BMI en hogere bloeddruk.

Uit recent onderzoek bleek dat mensen die hun grootste maaltijd in de ochtend gebruiken, meer afvielen en dat ook hun bloedsuikerspiegel verbeterde. Uit datzelfde onderzoek bleek ook nog dat het belangrijk is met wie je eet: regelmatige gezinsmaaltijden blijken bij te dragen aan gezonde eetgewoonten bij kinderen.family-eating-at-the-table-619142_1920

 

Pot GK, Almoosawi S, Stephen AM. Roles of sleep and circadian rhythms in the origin and nutritional management of obesity and metabolic disease; importance of meal timing. Proceedings of the Nutrition Society, p.1-12 doi:10.1017/S0029665116000239