Bloemkoolrijst, bloemkoolcouscous, bloemkoolpizza

Bloemkoolrijst, bloemkoolcouscous, bloemkoolpizza

Toen ik klein was aten we gemiddeld wel één keer in de week bloemkool. Mijn moeder schilde de aardappelen en zorgde dat de bloemkool kleingesneden was in bloemkoolroosjes.  Met mijn kin net boven het aanrecht zag ik hoe ze het gehakt kruidde, zout en paneermeel toevoegde en daar grote gehaktballen van maakte. De bloemkoolroosjes gingen in een pan met water en werden zo toch wel minstens een half uur gekookt. De aardappelen werden iets later opgezet, terwijl de gehaktballen al heerlijk lagen te pruttelen in de grote zwarte braadpan. Als alles gaar en klaar was, kreeg ik een bord met bloemkool (met een papje van melk en maizena), aardappelen, gehaktbal en daaroverheen een flinke portie jus. Alles even door elkaar prakken en dan lekker oppeuzelen.

Tegenwoordig gaat het allemaal anders.  Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel even een drempel over moest om over te stappen op bloemkoolrijst en bloemkoolcouscous. Tot begin vorig jaar at ik de bloemkool zoals hierboven beschreven.  Het prakken liet ik achterwege en ook het maïzenapapje ontbrak aan de traditionele hap van bloemkool, aardappelen en gehaktbal. Ik kon me er toen ook niet veel bij voorstellen: bloemkoolrijst en andere varianten. Alles zou dan toch naar bloemkool smaken? Nu vind ik dat best lekker, maar nasi met bloemkoolsmaak leek mij toch niet echt heel bijzonder.  Ik probeer in het dagelijks leven wat meer op koolhydraten te letten, dus mijn ouderwetse nasi met veel rijst en als groente een klein stukje prei er in, kon niet meer. Dan toch maar eens aan de bloemkoolrijst. Ik hou van gemak, dus een bak bloemkoolrijst en een bak nasigroenten gekocht bij de supermarkt. Met een stuk kipfilet en kruiden maakte ik een nasischotel klaar en keek hoe mijn lief hierop reageerde. Gelukkig probeert hij alles wat ik hem voorzet uit en het oordeel viel bij hem en mij positief uit. Na die eerste keer bloemkoolrijst, volgde ook de bloemkoolcouscous. Één keer proberen en je bent om. Let er wel op om de bloemkool heel kort te roerbakken. Anders komt de bloemkoolsmaak toch wel erg naar boven. Nu alleen nog aan de  bloemkoolpizza……

Voor een lekker recept voor de bloemkoolpizza: kijk dan eens hier.

Slank in 8 stappen

In één klap je leefstijl veranderen is moeilijk. Ingesleten gewoontes steken elke keer de kop op. Door stap voor stap je slechte gewoontes te veranderen kun je beter én blijvend gewicht verliezen.

Stap 1: snack jezelf slank

Herken je dit: er staat altijd wel wat te snacken klaar: een zak dropjes, een snoeppot waar je lekker uit kunt graaien, een pak koekjes bij de koffie. De tussendoortjes zijn vaak een zwakke plek als je te zwaar bent. Ga eens na hoe vaak je iets tussendoor neemt. Hier is veel winst te behalen!

Stap 2: Begin de dag met een gezond ontbijt

Met een gezond ontbijt krijg je goede voedingsstoffen binnen, wordt je wakker en heb je minder trek in tussendoortjes.

Stap 3: Drink voldoende water

Voldoende drinken is belangrijk, niet alleen bij het afvallen. Je hebt minder snel trek, je raakt je afvalstoffen beter kwijt en je krijgt een betere ontlasting. Drink minstens 1,5 liter water per dag.

Stap 4: Ontspan en beweeg

Je valt niet alleen af door minder en anders te eten: ook lichaamsbeweging zorgt voor een gezonder lichaamsgewicht. Stress en slaaptekort kunnen er juist weer voor zorgen dat je niet afvalt of zelfs aankomt. Plan je beweging én je rustmomenten.

Stap 5: Eet veel groenten

Groenten bevatten nauwelijks calorieën, bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen. Eet dus meer groenten. Je kunt ook groenten (bv snacktomaatjes) eten als tussendoortje én bij de lunch.

Stap 6: Snel aan tafel

Gezonder eten hoeft niet veel tijd te kosten. Door een maaltijdplan te maken voor een hele week en je boodschappen ook voor een week in te slaan, bespaar je tijd en heb je snel een gezonde maaltijd op tafel. Je kunt bv er rekening mee houden als je ’s avonds weinig tijd hebt om te koken i.v.m. sporten of wanneer je later thuiskomt van je werk omdat je nog een late vergadering hebt die dag.

Stap 7: Lunch is meer dan een broodje kaas

Boterhammen in een zakje, een beker ‘soep’ uit de automaat of een vette hap uit de kantine. Dat kan ook anders! Denk eens aan een maaltijdsalade. Tegenwoordig zijn er hele handige bakjes te koop waarmee je je lunch lekvrij mee kunt nemen van huis. Is er een magnetron op je werk? Ook soep kun je dan gemakkelijk meenemen, eventueel in een thermosfles.

Stap 8: Leer van slanke mensen

Heb je alle voorgaande 7 stappen ondernomen? Kijk dan eens wat er veranderd is. Ben je afgevallen of vind je het nog heel moeilijk? Zoek dan begeleiding. Bij Weight & Wellness krijg je persoonlijke coaching, aandacht én resultaat! Maak vandaag nog een afspraak: fit op gewicht én lekker in je vel.

Bovengenoemde stappen worden uitgebreid behandeld tijdens de controle afspraken. Je krijgt tips en recepten: stap voor stap naar een gezonde leefstijl.