7 tips als je eetgedrag gemakkelijk te beïnvloeden is.

7 tips als je eetgedrag snel beïnvloedbaar is:

 

1. Ga niet met honger boodschappen doen. Wacht tot na het eten en neem een boodschappenlijstje mee. Koop alleen wat op het lijstje staat.
2. Als je onderweg bent ergens naar toe, spreek dan met jezelf af dat je niets eet. Ga je een wat langere reis maken, neem dan een boterham of salade en een stuk fruit mee. Dat zijn de enige voedingsmiddelen die je mag nemen.
3. Als iemand je iets te eten aanbiedt, wacht dan een paar tellen. Vraag jezelf af of je trek hebt of niet. Je kunt er de eerste paar weken mee oefenen door “nee, dank je” te zeggen, ongeacht of je trek hebt of niet.
4. Eet zo veel mogelijk op een vaste plaats zoals de eettafel of een bedrijfskantine. Kauw rustig en neem pas een  volgende hap als je mond helemaal leeg is.
5. Doe tijdens het eten geen andere dingen. Laat televisie en radio uit, ga niet de krant lezen en leg je mobiele telefoon  apart als je aan het  eten bent. Leg regelmatig je bestek neer terwijl je zit te eten en wacht dan even.
6. Kook geen grote hoeveelheden, maar zoveel als je nodig hebt. Gebruik eventueel een keukenweegschaal om porties af te wegen. Ook voor je lunchpakketje geldt: geen grote hoeveelheid, maar zoveel als je nodig hebt.
7. Als je een feestje hebt, kun je de gastvrouw/-heer van te voren vragen hapjes niet op tafel te zetten, maar af en toe rond te gaan met de schalen. Vraag ook of men je geen eten op wil dringen. (“Ach, doe niet zo ongezellig….”)

emotie eten, afvallen, overgewicht, culemborg

Geef een reactie