Eet je wel genoeg?

afvallen, overgewicht, CulemborgAls je probeert af te vallen, eet je minder. In je enthousiasme om gewicht te verliezen, kan het voorkomen dat je te weinig eet. Hierdoor is het niet alleen lastiger om een gezond gewicht te bereiken, maar kun je zelfs gezondheidsproblemen krijgen.

Iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid calorieën (lees brandstof) nodig. Als je te weinig eet, verstoor je ook je metabolisme (je energieverbruik) en zet je je lichaam op een spaarstand. Er kunnen onderstaande problemen ontstaan.

Je bent moe

Als je te weinig eten (=energie) binnen krijgt, dan kan je lichaam niet goed functioneren. Door te weinig voeding, krijg je ook te weinig vitaminen en mineralen binnen. Vermoeidheid kan dan het gevolg zijn.

Je bent humeurig

Heb je last van stemmingswisselingen, dan kan het zijn dat je te weinig koolhydraten eet. Je bloedsuikerspiegel kan dan zo laag zijn, dat het lichaam niet voldoende glucose heeft als brandstof. Koolhydraten zitten ook in groente en fruit, dus je hoeft niet direct naar de  suikerpot te grijpen.

Je hebt last van verstopping

Je lichaam gaat energie sparen en zorgt ervoor dat je spijsvertering trager gaat werken. Door meer vezels te eten en voldoende (water) te drinken, kun je verstopping voorkomen.

Je raakt de laatste 3 kilo niet kwijt

De oorzaak hiervoor kan zijn dat je of te weinig eet, of teveel sport of een combinatie van beiden. Als je in het begin van het afvallen te weinig hebt gegeten, kan het voorkomen dat je niet meer afvalt. Verstandig is, om dan nog eens je voedingspatroon onder de loep te nemen.

Hoeveel moet je ongeveer aan calorieën binnen krijgen?

Als je wilt afvallen, kun je rekenen met zo’n 250 tot 500 kcal per dag minder. Dit is o.a. afhankelijk van je huidige gewicht en de mate van beweging. Wil je een goed advies? Maak dan een afspraak voor een intakegesprek. Bel 06-11 92 28 36 of stuur een mailtje.