Heb je extra vitamine D nodig?

orthomoleculair, culemborg, afvallen, overgewicht, metabool syndroomOok als je gezond eet, krijg je niet altijd genoeg vitamine D binnen. Deze vitamine is belangrijk voor sterke botten en tanden. Vitamine D zorgt ervoor dat ons lichaam  mineralen zoals calcium en fosfor goed kan opnemen uit de voeding en vast kan leggen in botten en tanden.

Voor kinderen is voldoende vitamine D belangrijk, omdat het helpt om rachitits (Engelse ziekte, botaandoening) te voorkomen. Volwassenen hebben vitamine D nodig om botontkalking (osteoporose) en zwakke en pijnlijke botten zoveel mogelijk te voorkomen. Verder kan een tekort aan vitamine D zwakke spieren en spierkrampen veroorzaken. Met genoeg vitamine D en calcium krijgen ouderen minder vaak last van botontkalking (osteoporose) en botbreuken en vallen ze minder vaak. Ook als je wilt afvallen, kan het zijn dat je extra vitamine D nodig hebt.

Vitamine D via de zon

Of je voldoende vitamine D binnenkrijgt ligt aan je eten, maar vooral aan hoeveel je buiten in de zon komt. Zonlicht is de belangrijkste bron om vitamine D aan te maken. Ga een kwartier tot een half uur naar buiten tussen 11.00 uur en 15.00 uur met onbedekt hoofd en handen.

In naastgelegen schema een overzicht van mensen die in ieder geval extra vitamine D nodig hebt.

 

Mensen die in ieder geval extra vitamine D nodig hebben zijn:

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen boven de 50 jaar
  • Mannen boven de 70 jaar
  • Mensen met een donkere (getinte) huidskleur
  • Mensen die onvoldoende zonlicht op hun huid krijgen, omdat ze bv ploegendiensten draaien of een hoofddoek of sluier dragen.

Wil je hier meer over weten, meld dit dan tijdens een kennismakings- of intake gesprek.

 

 

Geef een reactie