Heb je honger of….?

Honger is het biologische signaal van het lichaam dat er behoefte aan eten is. Je hebt dan soms zo’n rommelend gevoel in je maag, je hebt honger of eigenlijk trek, je wilt het hongergevoel stillen. Je wilt van dat knorrende gevoel af en je gaat op zoek naar eten. Er zijn echter verschillende redenen waarom je naar iets te eten op zoek bent. Er zijn ook verschillende soorten honger. Door voor jezelf uit te vinden waarom je wilt eten, kun je wellicht een andere keuze maken.

Oorhonger: Stel je zit in de bus en je hoort iemand achter je een zakje chips open maken en hoort het lekkere kraken van de chips. Je krijgt zelf ook direct trek om wat te eten.

Mondhonger als  je verlangt om iets lekkers in je mond te hebben. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen lekker aanvoelen in je mond, bijvoorbeeld een toffee: lekker zoet en ‘sticky’ tussen je tanden.

Neushonger: iedereen kent wel de geur van vers warm brood als je langs een bakker loopt. Het water loopt dan gelijk in je mond, je krijgt trek!

Ooghonger: Daar krijgen we overal mee te maken: om ons heen zijn overal etenswaren te koop. Je loopt op het station en ziet daar die lekkere koeken in de kiosk, mmmmm die ga je direct kopen!

Maaghonger: deze vorm van honger heb ik in de eerste alinea al genoemd: je maag knort, je wilt deze honger stillen met eten.

Hoofdhonger: dit type honger vormt zich vooral in je hoofd. Gedachten als; ‘ik verdien een gebakje bij de koffie’ of ‘vet eten is ongezond’. Door over voeding te lezen, kunnen onze gedachten worden beïnvloed. Vaak gaat het in je gedachten om gezond versus ongezond eten.

Harthonger: eten kan ook een manier zijn om een bepaalde leegte te vullen. Het gevoel dat je niet lekker in je vel zit, boos bent, geïrriteerd, je eenzaam voelt, teleurgesteld bent. Deze vorm van honger is soms voor jezelf moeilijk te herkennen, maar ook het moeilijkst te stillen! Herken je dit, dan ben je wellicht een emotie eter. Je kunt dan bijvoorbeeld het speciale traject bij Weight & Wellness volgen om je emotie-eten de baas te worden.

TIP: ALS JE WEER EENS ERGENS  TREK IN HEBT, GA DAN EENS NA WAT VOOR SOORT HONGER JE HEBT. MISSCHIEN HEB JE ALLEEN MAAR DORST. DRINK DAN EERST EEN GLAS WATER VOORDAT JE NAAR ETEN OP ZOEK GAAT…..

 

 

 

 

Geef een reactie