Hoe vaak moet je je wegen?

 

afvallen, overgewicht, persoonlijke begeleiding, culemborg

Als je besloten hebt om wat aan je gewicht te gaan doen, ben je, zeker in het begin, superfanatiek. Je let wat meer op je voeding, je gaat extra sporten, neemt vaker de hond mee voor een lange wandeling. Na een paar dagen sta je op de weegschaal, het moment van de waarheid. Worden al je inspanningen beloond? Je houdt je adem even in, NEEEEEE, geen gram afgevallen!!

Wat doe je dan? Ga je door met gezond te eten, meer bewegen of gooi je de handdoek in de ring en stop met je gezondere leefstijl? Ga je nog minder eten en nog meer bewegen om af te vallen?

Veel mensen die willen afvallen zullen stoppen of gaan nog fanatieker sporten. Waar je rekening mee moet houden als je op de weegschaal staat, is dat je gewicht vaak kan schommelen. Een paar oorzaken van deze schommelingen: hormonen, trage spijsvertering (wc-bezoek), hoeveel water je gedronken hebt, het weer (warmte).

Hoe vaak moet je je wegen?

Cliënten vragen vaak aan mij hoe vaak ze zich moeten wegen. Je kunt je zelf het beste afvragen in hoeverre je ontmoedigd raakt als je weegschaal niet zo’n positief beeld geeft. Belangrijk is wat voor jou een positief effect heeft.

 Dagelijks wegen

Veel mensen vinden het prettig om zich dagelijks te wegen. Als je om kunt gaan met de schommelingen in je gewicht, dan is dit een goede optie voor jou. Ben je daarentegen helemaal van slag als je een paar onsjes bent aangekomen, dan is elke dag wegen niet echt een goede keuze.

1 keer per week wegen

Je 1 x per week wegen heeft zo z’n voordelen. Het zorgt er voor dat je ziet of je resultaat boekt én je hoeft je zes dagen niet bezig te houden met je gewicht. Weeg je wel elke week op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip. Zo kun je het beste je vooruitgang bijhouden.

 Af en toe op de weegschaal staan

Sommige mensen staan maar heel af en toe op de weegschaal, bijvoorbeeld bij de sportschool of bij de huisarts. Ook dit kan goed werken. Je kunt er op letten of je kleding losser of strakker gaat zitten. Al is dit laatste wel lastig te bepalen als je veel kleding hebt waar rek in zit….

Nooit op de weegschaal

Heb je de weegschaal het huis uit gedaan met het voornemen je nooit meer te wegen? Sommige mensen kunnen goed hun gewicht op peil houden door te luisteren naar hun lichaam: heb je meer of minder energie, zitten je kleren losser of strakker, gaat het sporten je beter of slechter af?

Let wel op: een goede gezondheid en lekker in je vel zitten, hangt niet alleen af van het getal op je weegschaal!

Bedenk wat voor jou het beste werkt: voor de een is dat elke dag wegen, voor de ander is dat  nooit op een weegschaal staan.

Geef een reactie