Maak een weekplan

Vroeger bedacht ik niet echt van te voren wat ik die dag wilde eten. Was er niets in de koelkast, dan ging ik naar de supermarkt en kocht die producten waar ik dat moment zin in had. Op die manier had ik vaak meer boodschappen in huis dan ik nodig had én waren de maaltijden ook niet altijd gezond. Sinds een aantal maanden maak ik in een zgn bullet journal een eetlijst. Op een rustig tijdstip, bijvoorbeeld op vrijdagmiddag of zaterdagochtend ga ik aan tafel zitten met wat receptenbladen of -boeken en maak een lijstje wat ik wil eten de komende week ’s avonds en schrijf ik gelijk de benodigde boodschappen op, samen met wat ik nog meer nodig heb. Daarna ga ik boodschappen doen en heb zo voor de hele week eten in huis. Voordeel is ook, dat je er dan verder niet meer over na hoef te denken wat je nu weer zult eten. Ik maak dit plan alleen voor de warme (avond)maaltijden. Ontbijt en lunch varieer ik, al blijven de hoofdingrediënten vaak hetzelfde.

Ik laat een paar voorbeelden zien. Natuurlijk hoef je er geen tekeningetjes bij te maken, maar ik vind dat gewoon leuk. Probeer het zelf maar eens en je zult zien dat het supergoed werkt!

Een ingevulde pagina als voorbeeld.