Moet je op dieet om af te vallen?

Ben je dit jaar weer begonnen met calorieën tellen of een dieet aan het volgen waarbij je vooral eten klaarmaakt uit pakjes, zakjes of shakes drinkt? Gebleken is, dat je hierdoor vaak niet leert een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Je valt misschien wel heel snel af, maar daarna weer kom je heel snel in gewicht aan als je je oude eetpatroon weer op pakt. Dit soort diëten kost vaak veel energie (en geld) en lukt het je vaak niet om blijvend gewicht te verliezen. Beter is om een gezond eetpatroon aan te leren. Graag geef ik je wat tips.

  • Ben je gewicht kwijt geraakt door tijdelijk (veel) minder te eten? Vaak zit het verloren gewicht er snel weer bij, soms wordt je zelfs zwaarder dan voor het afvallen. Minder eten is vaak niet de oplossing, anders eten wel.
  • Eet je bijvoorbeeld terwijl je iets anders erbij doet, bijvoorbeeld televisie kijken of een boek lezen? Het is gebleken, dat je dan ongemerkt meer eet dan je bedoeling was.
  • Heb je snoepjes op je aanrecht? Ongemerkt krijg je zo meer suikers (en calorieën) binnen dan goed voor je is.
  • Eet je vaak net te veel en zit je dan echt vol? Je hersenen geven pas na ca 20 minuten een signaal af dat je verzadigd Kies voor kleinere porties, kauw je eten goed of deel je maaltijd op in gangen, bijvoorbeeld een voorgerecht met rauwkost, dan  je hoofdmaaltijd met (gekookte of  gewokte) groenten, vlees- of vis, wat rijst, pasta of aardappeltjes en een toetje van bijvoorbeeld yoghurt met wat fruit. Stop af en toe met eten en voel of je al verzadigd bent.

          Verplicht je bord leegeten? Dat hoeft dus echt niet meer…..

Eet met aandacht en doe niet gelijktijdig iets anders.

Geef een reactie