Over gewicht en overgang

Oorzaken van overgewicht

De overgang

Al meer dan 10 jaar begeleid ik mensen op weg naar een gezond en slank lichaam. Bij een groot gedeelte van de mensen die willen afvallen, werkt het gewoon: minder eten en meer bewegen. Helaas is het ook voor een aantal mensen niet zo gemakkelijk. We leven in een omgeving waar voedsel altijd aanwezig is. We hoeven niet eerst te gaan jagen of verzamelen om te kunnen eten. Over het algemeen zitten we de hele dag achter een beeldscherm. We worden steeds dikker en daarmee gaan ook de welvaartsziekten gepaard als hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes.

In mijn opleiding als orthomoleculair therapeut kwam ik er achter dat ons lichaam geen fouten maakt, maar dat het gaat om oorzaak en gevolg.

Een oorzaak dat vrouwen vooral ook ná hun 50ste zwaarder worden is de overgang. De stofwisseling verandert en wordt vaak wat trager, maar vooral de hormoonhuishouding raakt uit balans en moet er een nieuw evenwicht worden opgebouwd.

Welke lichamelijke klachten kunnen ontstaan?

Éen van de oorzaken van overgewicht bij vrouwen kan dus worden veroorzaakt door de overgang.  De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen in de overgang terecht komen, is 53 jaar. Er wordt gesproken van de menopauze als een vrouw een jaar lang niet meer gemenstrueerd heeft. De jaren voor de menopauze noemt men de overgang. In deze periode verandert de productie van de hormonen: oestrogenen en progesteron. Hierdoor kunnen de volgende lichamelijke klachten ontstaan:

  • Opvliegers
  • Nachtelijk transpireren
  • Slecht slapen
  • Niet meer kunnen afvallen
  • Gewichtstoename
  • Haaruitval
  • Houdveroudering
  • Libido verlies
  • Vaginale droogheid
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid
  • Moeilijk concentreren
  • Geheugenverlies
  • Duizeligheid
  • Incontinentie
  • Hartkloppingen
  • Broze nagels
  • Paniekstoornissen
  • Pijnlijke gewrichten
  • Droge huidovergang, overgewicht, culemborg, afvallen, dieet

Voor vrouwen is dat vaak een gevreesde periode waar ze niet naar uitkijkt. Toch hoeft het allemaal niet zo heftig te zijn.  Er is op het gebied van overgangsklachten veel mogelijk om de klachten zoveel mogelijk te beperken. Een combinatie van maatregelen werkt dan vaak het beste:

  1. Pas je voedingspatroon aan
  2. Neem voldoende beweging
  3. Pak de stress aan

Neem wel de tijd om de hormonale balans te herstellen: dat gaat niet van de een op de andere dag. Soms kunnen supplementen of kruiden je erbij helpen. Ik kan je daarbij adviseren.

Voedingspatroon aanpassen

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die overgangsklachten kunnen verergeren: koffie, suikers en alcohol zijn daar voorbeelden van. Door koolhydraatarm te eten kan er al een verbetering optreden van de klachten.

Er zijn ook voedingsmiddelen die de hormonale balans positief beïnvloeden: dat zijn bijvoorbeeld de kruisbloemige groenten als broccoli, bloemkool groene en rode kool en spruitjes.

Het voedingsadvies van Weight & Wellness kan helpen de overgangsklachten de baas te worden.

Geef een reactie