Suiker of waarom hebben we vaak zo’n trek in zoetigheid?

Al in de baarmoeder wordt onze hang naar zoet aangemaakt. Zoet is een basisbehoefte zie zorgt  dat we kunnen overleven. Waarom dat zo is: de online afvallen, dieet, online voedingsadvies, gezond eten, overgewichtsmaak van moedermelk is lichtzoet! Daarom vinden baby’s dit zo lekker!

Als je behoefte hebt aan zoet kan dit ook een boodschap zijn van je onderbewuste en kan de boefte aan suiker een compensatie zijn voor iets anders. Als je niet lekker in je vel zit en je wilt zoet eten, kan het bijvoorbeeld betekenen dat je behoefte hebt aan troost, veiligheid, geborgenheid of gewoon iemand die van je houdt.

Is suiker verslavend?

Na veelvuldig gebruik van suiker gaat je lichaam er om vragen. Je wordt er fysiek, maar ook psychisch van afhankelijk. De vele (misleidende) reclames maken het echter moeilijk om deze verslaving te kunnen doorbreken.

Is suiker gezond?

De gewone kristalsuiker bestaat uit glucose en fructose. Wetenschappers ontdekten dat als je regelmatig onnatuurlijke hoeveelheden fructose eet, onze cellen minder gevoelig worden voor insuline. Insuline is een hormoon dat o.a. de bloedsuikerspiegel regelt. Hierdoor kun je de glucose uit de voeding minder goed benutten. De glucose is belangrijk voor veel processen in je lichaam. Als je lichaam uit balans is kan dit leiden tot aandoeningen als diabetes (suikerziekte), kanker, hoge bloeddruk, hartproblemen.

High Fructose Corn Syrop (HFCS)

In de voedingsindustrie wordt veel gebruik gemaakt van High Fructose Corn Syrop (HFCS). Dit wordt gemaakt van gemodificeerde maïs en is goedkoper dan suiker. Deze vorm van fructose wordt aan zeer veel voedingsmiddelen toegevoegd.: van de inname van suiker per jaar, ongeveer 40 kg per persoon (!) zit ongeveer 80% van die suiker verstopt in vleeswaren, kaas, melk, frisdranken, snoep, koekjes, brood, deegwaren enz.

Minder suiker

Eigenlijk zit overal suiker in. Zelfs de Gezondheidsraad die de richtlijnen Goede Voeding samenstelt is toch nu ook van mening dat de hoeveel suikers in de voeding verminderd dienen te worden.  Zij leggen nu vooral het accent op vermindering van de consumptie van suikerhoudende frisdranken en geven aan, dat goede alternatieven als thee zonder suiker, gefilterde koffie zonder suiker en ook water (!) aan te bevelen zijn.