Te weinig beweging

Ik zit en ik rook!

Zitten is het nieuwe roken

Zitten wordt tegenwoordig net zo ongezond genoemd als roken. Als we spieren niet gebruiken worden ze slap en als we ze gebruiken, groeien ze. Het lichaam past zich aan je leefstijl aan. Spiermassa verbruikt meer energie dan vetweefsel. Heb je echter al een traag metabolisme dan voel je je vaak moe en slap en heb je geen zin om te bewegen. Toch is het goed om te gaan sporten. Je kunt rustig starten met activiteiten als wandelen, zwemmen. Extra voordeel: lichamelijke inspanning vermindert stress!

Vermoed je dat bovenstaande een oorzaak kan zijn voor je overgewicht, maak dan een afspraak en vermeld dit bij het kennismakingsgesprek of het intakegesprek.

Vind je het lastig om beweging in te passen in je dagelijkse leefpatroon dan heb ik alvast een paar tips voor je:

Vijf tips om meer te bewegen

  1. Koop een stappenteller of installeer een stappenteller app op je telefoon. Door je stappen te tellen, raak je gemotiveerd om meer te bewegen.
  2. Neem de trap in plaats van de lift of de roltrap. Op het station zie ik vaak de mensen als kuddedieren achter elkaar naar de roltrap lopen. Wees je eens bewust hiervan en kies voor de gewone trap. Alweer extra beweging te pakken.
  3. Parkeer je auto wat verder weg. Vaak hoor ik dat mensen weinig tijd hebben om te bewegen, omdat ze zittend werk hebben en met de auto naar het werk gaan. Door je auto verder weg te zetten op het parkeerterrein van je werk heb je alweer extra beweging.
  4. Zelfs als je regelmatig tv kijkt, kun je extra beweging inlassen: leg de afstandsbediening niet naast je neer op de bank, maar naast de tv of op een andere plek in de kamer. Alleen al het opstaan uit je zit- of lighouding op de bank zorgt voor extra beweging.
  5. Neem een hond of vraag de buren of je hun hond mag uitlaten. Leuk voor jezelf én de hond!
dog-705820_1920

Neem een hond of vraag de buren of je hun hond mag uitlaten.