Te weinig water drinken

Het lichaam bestaat voor minimaal 65% uit water. Bij obese mensen is dit soms verlaagd tot 40%. Hoe dikker iemand is, hoe minder water zich in het lichaam bevindt. Water is onder andere nodig voor zuurstof in het bloed, voor reiniging van je lichaam. Door water te drinken, kan het metabolisme worden verhoogd. Mensen vragen vaak of light frisdrank meegerekend kunnen worden bij de totale vochtinname op een dag. Light frisdranken zorgen echter voor een verzuring en vermindert het zuurstof in het bloed. Beter is dus gewoon water te drinken.

Kenmerken van uitdroging zijn:

  • Een droge huid
  • Brandend maagzuur
  • Weinig zweet
  • Als de urine donkergeel is met een sterke ammonia geur
  • Weinig of helemaal geen dorst.

Vijf tips om meer water te drinken

  1. Voeg fruit toe, bijvoorbeeld een schijfje citroen. Ook kun je wat muntblaadjes toevoegen voor een verfrissende drank.
  2. Neem altijd een flesje water mee. Als water binnen handbereik is, drink je sneller water. Zet een flesje op je aanrecht, bureau. Neem een flesje water mee als je met de auto weg gaat.
  3. Neem elke keer als je naar het toilet bent geweest een glas water: “na elke plas een glas”.
  4. Begin voor je ontbijt al met een glas water. ’s Nachts, terwijl je slaapt, verlies je veel vocht. Neem voor je ontbijt en er na een glas water. Doe dat ook voor en na je lunch en voor en na je avondmaaltijd. Het beste is wel om ongeveer een half uur na de maaltijd te drinken.
  5. Zet een wekker of gebruik een app op je telefoon. Een leuke app (Nederlandstalig) is bijvoorbeeld Mijn waterbalans.
water-1187656_1920

Voeg een schijfje citroen toe aan je glas water.