Vezels, heb je die nodig?

Vezels zijn stoffen uit planten. Ze zitten onder andere in groente, fruit, zaden, noten en granen. Ze zijn belangrijk voor de gezondheid: ze helpen bij de stoelgang, geven een verzadigd gevoel, verbeteren de cholesterol, beschermen tegen darmkanker, houden de bloedsuikerspiegel stabiel en verlagen de kans op diabetes type 2.

Vezels en overgewicht

Vezels bevatten nauwelijks calorieën maar zorgen wel voor een verzadigd gevoel. Daardoor heb je minder snel trek in tussendoortjes. Dit is ook weer gunstig als je overgewicht hebt: je eet dan minder.

Wat gebeurt er met vezels in je lichaam

Het maag-darmkanaal kan de vezels niet verteren, maar komen in de dikke darm terecht. De vezels trekken vocht aan en zorgen er zo v oor dat de darm  goed werkt. Door voldoende vezels te eten, blijft de ontlasting zacht, wat er weer voor zorgt dat je gemakkelijker naar het toilet kunt. Uiteraard horen daar ook voldoende drinken en voldoende bewegen bij.

Hoeveel vezels heb je per dag nodig

Het advies van het Voedingscentrum is om elke dag 30 tot 40 gram voedingsvezel te eten, bij voorkeur door het eten van groente, fruit en volkoren producten zoals volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.

Op de website van de Maag-Lever-Darm Stichting kun je een testje doen of je voldoende vezels binnenkrijgt. https://www.mlds.nl/hoe-gezond-is-jouw-buik/

Vezelmix

Lukt het niet om voldoende vezels binnen te krijgen via het eten, dan kun je eventueel speciale vezelproducten gebruiken. Ik adviseer zelf wel aan mijn cliënten om een vezelproduct te nemen. Je kunt ook een zelf een mix maken van de volgende ingrediënten:

  • 60 gram gebroken lijnzaad
  • 80 gram tarwezemelen
  • 80 gram haverzemelen
  • 80 gram tarwekiemen

Meng alle ingrediënten goed door elkaar. Je kunt er eventueel ook nog 80 gram lecithine poeder doormengen. Neem elke dag 2 tot 4 eetlepels van het mengsel, bv door de yoghurt. Zorg  er wel voor dat je voldoende drinkt!

vezels en overgewicht

 

Geef een reactie